Un călugăr de la Mănăstirea Putna, cu doctorat la Berkley-California, este noul stareț al singurei mănăstiri din diaspora cu hramul Sf. Dimitrie cel Nou

0
671

Protosinghelul Ieremia s-a născut pe 6 noiembrie 1978. A făcut parte timp de 13 ani din obștea Mănăstirii Putna, căreia i s-a alăturat din 2007 și a fost, de asemenea, ucenic al părintelui Arsenie Papacioc. Licențiat în teologie și proaspăt absolvent al unui master la Facultatea de Teologie „Dumitru Stăniloae” din Iași, părintele este și doctor în matematică al Universității din Berkley, California, unde a studiat în perioada 2002 – 2007, adică până să se alăture obștii monahale de la Putna. Departamentul de matematică al Universității din Berkley, California se situează printre primele 10 din lume.

Părintele Ieremia este una din fețele bisericești care acordă importanță lumii digitale și o consideră o provocare de care nu trebuie să fugă Biserica, ci să o folosească așa cum apostolii foloseau piețele publice pentru predicarea Evangheliei. El se remarcă printre clericii creștin ortodocși cu de o mare deschidere spre nou, spre utilizarea tehnologiei spre a servi scopului misionar creștin și activității Bisericii.

Anul acesta și-a părăsit mănăstirea de metanie după o îndelungă perioadă în care a cântărit această decizie.

Schimbarea s-a făcut cu binecuvântarea părintelui Arhimandrit Melchisedec, starețul Mănăstirii Putna, a vrednicului de pomenire Arhiepiscop Pimen și – fapt care indică într-adevăr o chibzuință mai îndelungată, nu doar o decizie de moment – a Înaltpreasfințitul Părinte Calinic, Arhiepiscop al Sucevei și Rădăuților după moartea Î.P.S. Pimen.

Ceremonia religioasă de hirotesire a avut loc sâmbăta trecută, fiind oficiată de Mitropolitul Nicolae al celor două Americi, odată cu serbarea hramului Mănăstirii Middletown din statul american New York. Hramul (Sfântul Dimitrie cel Nou) a fost serbat la sfârșit de săptămână pentru a permite participarea credincioșilor veniți de la distanță. După Sfânta Liturghie, Părintele Mitropolit Nicolae i-a oferit noului stareț gramata oficială de numire în această poziție, o cruce de binecuvântare și toiagul de stareț. Acest așezămând monahal a fost păstorit anterior de Părintele Arhimandrit Clement Haralam, Marele Eclesiarh al Catedraei Patriarhale din București, unde se află moaștele Sf. Cuv. Dimitrie cel Nou.

Cu puțin timp înainte de instalarea noului stareț, mănăstirea americană a primit o părticică din moaștele Sf. Ier. Ioan Maximovici (1896 – 1966), Episcop de Shanghai și San Francisco. Părintele Ieremia se ruga săptămânal acestui sfânt, pe durata studenției sale la Universitatea din Berkley, California.

Părintele Mitropolit a spus că misiunea pe pământ american la care protosinghelul Ieremia Berbec a fost chemat este una nobilă și provocatoare, o cruce grea, dar împlinitoare, pentru care este nevoie de multă rugăciune.

„Eu asta îmi și doresc: să fiu în ascultare și binecuvântare”, a spus noul părinte stareț, exprimându-și totodată dorința de a trăi într-o mănăstire autentică.

În urmă cu doi ani, părintele stareț făcea o interesantă comparație între lumea digitală și ceea ce era odinioară piața publică din perioada apostolică. El susține că așa cum trupul este o provocare pe care trebuie să o depășim nu prin a scăpa de el, ci prin sfințirea sa odată cu lepădarea de patimi, tot așa și lumea digitală este o provocare de care nu trebuie să fugim.

Pr. Ieremia delcara pentru agenția de știri Basilica următoarele:

Cei care afirmă că nu este potrivit pentru Biserica Ortodoxă să folosească aceste mijloace digitale sau să fie prezentă în mediile virtuale, argumentează că „duhul internetului” este străin de, chiar în opoziție cu „duhul ortodox”, pentru că este unul al timpului „Acum”, al imediatului, al superficialităţii, de multe ori al măştilor, al promovării de sine, al unei realităţi şi identităţi virtuale, de multe ori false, al relaţiilor pe orizontală şi nu pe verticală, al relaţiilor triviale şi nu personale etc. Implicit, spun ei, mesajul creștin ortodox va fi deformat dacă este prezentat în aceste medii (s.n.). Pe de altă parte, cei care susțin prezența Ortodoxiei, cu ethos-ul ei, în spațiul virtual, argumentează că lumea digitală actuală este ceea ce era piaţa publică în timpul Apostolilor (unde Sf. Ap. Pavel, în Atena, se lua zilnic la întrebări cu cei ce se întâmplau să fie de față, cf. Fapte 17:17).

Așadar, noi ca și creștini suntem chemați nu să fugim din fața provocărilor pe care ni le aduce contactul cu lumea, ci să le biruim, să ne sfințim pe noi înșine în contact cu ele și, prin aceasta, să sfințim lumea în care trăim. Este chemarea generală a creștinului în această lume, de a realiza planul lui Dumnezeu cu creația, care implică sfințirea ei. În acest sens, am văzut că Părinții noștri contemporani nu s-au dat înapoi din fața tehnologiei: au dat interviuri audio sau video, au folosit telefonul, etc.”.

Ascultă una dintre predicile părintelui, dând click aici.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here